Sportcentrum De Kooi in Bemmel (Okke de Koning)

Batouwe Basketball was blij met de door Okke de Koning  (GroenLinks) en Léon Dekkers (D66) gestelde vragen, maar (nog) niet met de antwoorden van wethouder Slob. Binnenkort zit het bestuur wel met de wethouder aan tafel. GroenLinks denkt graag mee over oplossingen voor de steeds schaarsere ruimte van de binnensport.

Raadsvraag Woonfonds (Arianne Nas)

Arianne: We hebben gelezen dat de gemeente Wijchen een woonfonds gebruikt. Voor elke vrijesectorwoning dragen ontwikkelaars een bedrag van 10.000 euro af. Het geld uit het woonfonds gebruikt de gemeente om de leefbaarheid in bestaande wijken en kernen te verbeteren. In het geval van de gemeente Lingewaard zou het bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden om een deel van de extra kosten van de school in de kerk in Doornenburg te financieren.

Kunnen we in de gemeente Lingewaard ook een dergelijk woonfonds invoeren?

Wethouder van den Bos denkt dat het lastig wordt om nog meer te vragen van ontwikkelaars dan nu al gebeurt. Bij de raadsorientatieavond in april over Woningbouw worden de vele dilemma's die er zijn geschetst en besproken. Voor nu is er al wel een schriftelijke beantwoording toegezegd over de juridische (on)mogelijkheden.

Huisvesting van IKC De Doornick in Doornenburg (Chantal Crijns)

Chantal Crijns vertelt dat het plan over de huisvesting van de school vol zit met onduidelijkheden en onzekerheden. Waardoor GroenLinks het eigenlijk te vroeg vindt voor een definitief JA of NEE. Helaas waren de meeste fracties dat niet met ons eens en moest er een keuze gemaakt worden.

De beste plek voor de Doornick staat voor GroenLinks voorop. Wat daarbij steeds wordt genoemd, is dat de school vooral duidelijkheid wil. En hoewel wij zouden denken dat nieuwbouw op de huidige locatie de meeste duidelijkheid geeft (er kan vlot worden gestart, het ontwerp van het gebouw ligt klaar, is tot stand gekomen in overleg met het team en er komt een práchtige buitenruimte) kiest het schoolbestuur voor de optie van de kerk.

Een groot pluspunt van verhuizing naar de Martinuskerk vinden wij dat het idee afkomstig is van de Werkgroep Doornenburg, gesteund door Stichting Leefbaar Doornenburg. Een initiatief dus van de inwoners. GroenLinks hecht daar zeer veel waarde aan. Om deze redenen hebben wij uiteindelijk besloten in te stemmen met dit plan.

Waarbij wij nog wel een aantal voor ons belangrijke kanttekeningen willen plaatsen:

• Het vrijkomen van de huidige locatie biedt óók mogelijkheden voor Doornenburg. In tegenstelling tot sommige andere partijen is het voor GroenLinks wél van belang wat er met deze ruimte gedaan wordt. Het is een prachtige inbreidingslocatie, en wij hopen dat hier ruimte komt voor sociale woningbouw en/of woningen voor senioren.
  • Over de financiën die gepaard gaan met de verhuizing naar de kerk maken wij ons zorgen, gezien de vele onzekerheden in het plan. Wij verwachten dat het financiële plaatje nauw in de gaten wordt gehouden en dat de extra te maken kosten geen invloed zullen hebben op het budget dat beschikbaar komt voor andere scholen in Lingewaard.

Ook willen we de suggestie geven om creatief te denken en (waar mogelijk) gebruik te maken van de kwaliteiten van de hechte gemeenschap van Doornenburg. Aan de Theaterkerk in Bemmel kunnen we zien dat zelfwerkzaamheid tot hele mooie dingen kan leiden. We denken hierbij bijvoorbeeld aan het inrichten van de buitenruimte.

Ondanks het onzekere plan dat ons voorligt, zijn we blij dat het college geluisterd heeft naar de  gemeenschap van Doornenburg. We gaan ervan uit dat ze dat blijven doen, in alle kernen.

Participatiebeleid en participatieplan (Arianne Nas)

GroenLinks pleit voor het niet alleen letten op jongeren, mensen met een migratieachtergrond en laaggeletterden, maar ook het actief betrekken van doelgroepen die soms nog moeilijker te bereiken zijn. Het gaat om de grote groep die afgehaakt is van de politiek als gevolg van sociaal-economische ongelijkheid.

Lees HIER meer.