Arianne Nas pleit namens GroenLinks voor het betrekken van álle inwoners tijdens de bespreking van het Participatiebeleid en Participatieplan in de raadsvergadering van 28 maart 2024.

In bijlage 1 participatiebeleid staat als uitgangspunt: iedereen kan meedoen. Wij denken dat er hierbij te veel wordt uitgegaan dat iedereen dat gewoon kan doen. Er wordt wel beschreven dat er aandacht besteed moet worden aan bijzondere doelgroepen, maar het gaat ons om een bredere kijk op dit punt. In onze samenleving met grote verschillen tussen rijk en arm is het voor de rijkere inwoners veel makkelijker om mee te denken en te doen dan voor mensen met lage inkomens. Nadenken hoe je hiermee omgaat en bedenken hoe je meer mensen met een ‘afstand tot de politiek’ kunt bereiken moet een hoofdpunt zijn bij participatiebeleid.

“ bij onze huis-aan-huis gesprekken zien we mensen die laten weten niets met de gemeente te maken te willen hebben, ze zijn echt afgehaakt ”

In het beoogd effect: 'verbeteren van samenwerking, verbinding en betrokkenheid van inwoners en de gemeente' moet uitdrukkelijk rekening worden gehouden met de kansenongelijkheid die ertoe leidt dat niet iedereen even makkelijk zijn zegje doet of stem laat horen. Dat moet dan ook specifiek worden omschreven in de ‘toolbox’ ( liever:  de middelen die je gebruikt om mensen mee te laten doen): wat doen we om mensen met een ‘afstand tot de politiek’ te betrekken.

“ een mooi voorbeeld is 'Lingewaard Doet'. De drempel om mee te doen is laag, ook voor mensen die ‘afgehaakt' zijn ”

Samenvattend: Burgerparticipatie moet zoveel als mogelijk de betrokkenheid bij de samenleving van álle inwoners vergroten. Er moet niet alleen voorkomen worden dat onbedoeld of onbewust groepen worden uitgesloten, maar er moet bewust gezocht worden naar inwoners met een ‘afstand tot de politiek’ om mee te participeren. Het weefsel van de samenleving wordt sterker als meer verschillende mensen, buiten hun eigen bubbel, elkaars ideeën horen.