Afgelopen januari stelde het college plots dat groenafval niet langer maandelijks werd opgehaald. Met een klachtenregen van tuinbezitters als gevolg. Nu gaan we weer terug naar plastic zakken. Vanwege klachten van de ophaaldienst. GroenLinks vindt dat de volgende verandering in afvalophaal en verwerking zorgvuldiger voorbereid moet worden.

Toen het groenafval niet langer maandelijks werd opgehaald, kreeg GroenLinks daar veel klachten over en vroeg het college om uitleg. De wethouder kende de klachten niet en had er zelf geen last van, zo verklaarde hij. Onze wens om voortaan weer eenmaal per maand tuinafval te kunnen aanbieden, is nu wel ingewilligd.

Ons voorstel om het zelf wegbrengen van groen tuinafval gratis te maken, werd helaas niet door de raad ondersteund. Jammer, veel gemeenten belonen het inleveren van groenafval zelfs met gratis compost!

Het plastic afval gaat de komende tijd weer in losse zakken. GroenLinks suggereert ophanghaken aan lantaarnpalen om rondvliegende zakken te voorkomen en ze buiten bereik van dieren te houden. Dat gaat mogelijk gebeuren.

Bij de nieuwe aanbesteding over twee jaar wil GroenLinks dat er goed geluisterd worden naar de ervaringen van burgers en dat gekozen wordt voor een betrouwbare en duurzame afvalinzameling en verwerking. We vragen uitdrukkelijk innovatieve manieren van afvalverwerking hierbij te betrekken. Want door een goede en door de mensen gedragen gescheiden inzameling, wordt alle afval weer grondstof.

Inmiddels zijn er in openbaar gebied illegale stortplaatsen voor tuinafval ontstaan. Ziet u er een? Laat het ons weten!