Aan de raad werd gevraagd een voorlopige verklaring van geen bedenkingen te geven aan het college. Om de open eindjes in de plannen voor een automarkt en Expo Gelderland verder uit te kunnen werken. GroenLinks heeft onvoldoende garanties dat er daadwerkelijk positieve ontwikkelingen van deze ontwikkeling te verwachten zijn. Waarmee de negatieve effecten dus vele malen zwaarder wegen.

 

Het kwam als een duveltje uit een doosje. Het voorstel voor de automarkt en Expo. In april 2011, via de krant. GroenLinks reageerde sceptisch, maar wachtte met een oordeel.

Bij navraag bleek dat het college ook niet zomaar voorstander was. Men wilde het verder uitzoeken om beter te kunnen afwegen. Als een nachtkaars leek het initiatief uit te gaan, zo rond de zomervakantie.

Na deze vakantie kwamen autohandel en Expo opnieuw op de agenda. Het haalbaarheidsonderzoek bevatte meer dan 1000 pagina’s informatie.  Veel te veel ongeordende informatie, die binnen een paar weken door raadsleden moest worden gelezen en beoordeeld en waarvan de consequenties in beeld moesten worden gebracht.

Teveel informatie om overzicht te houden. En nog steeds verandert de informatie die we toegestuurd krijgen, zoals de brief van Van Dalen vandaag met een financiele toezegging. Vanochtend ontvingen we eveneens  een bericht van moeizame handhaving in mei 2011 in Utrecht: permanente overlast voor de wijdere omgeving. Dwz: steeds eerst lange periodes chaos vóórdat pas gehandhaafd wordt (en wij er maar vanuit gaan dat het in Utrecht goed liep)!

Hiermee blijven wel heel erg veel losse eindjes die niet kunnen worden gegarandeerd. Die Lingewaard geld kosten,  zoals verbreding of aanleg van weg. Waarbij de banen niet gegarandeerd bij Lingewaardse werklozen terecht komen. De aanvankelijk geschatte kansen voor honderden banen (zo'n 425 als ik me niet vergis) zijn al gereduceerd tot, ik citeer wethouder Schut: 'hooguit 90'. Waarbij ondernemers op het Pannenhuis last krijgen van deze ontwikkeling en zoals de enquête ons liet zien 82% van de 126 geënquêteerde ondernemers tegen is.  Waardoor dus ook mogelijk ondernemers (en werkgelegenheid) weer kunnen verdwijnen.

De toezeggingen van de initiatiefnemer zijn wat GroenLinks betreft niet hard genoeg. Zeker niet nu blijkt dat de gemeente Utrecht geen geld meegeeft als verhuispremie; iets waar de initiatiefnemer wel op rekent. Bovendien is een intentieverklaring als basis natuurlijk een juridisch veel te zwakke grondslag om beleid op te baseren. Dat blijkt wel uit het feit dat de initiatiefnemers onmiddellijk alles toezeggen waar om wordt gevraagd.

Eén garantie is er wel. Duizenden auto’s zullen wekelijks extra worden aangetrokken in Lingewaard. De luchtkwaliteit zal daardoor in een klap een stuk verslechteren. En dat is juist hetgeen waarvoor wij de politiek zijn ingegaan. GroenLinks is de partij die groene ontwikkelingen moet bewaken. In alle afweging met werkgelegenheid en de vulling van het bedrijventerrein. Maar nu die ontwikkelingen negatief zullen zijn op de kwaliteiten van Lingewaard, zal GroenLinks daar een halt aan toeroepen.

De raad worden gevraagd een verklaring van geen bedenkingen geven aan het college. Zodat de open eindjes verder uitgewerkt kunnen worden. GroenLinks gaat dat niet doen. GroenLinks heeft onvoldoende garanties dat er daadwerkelijk positieve ontwikkelingen van de automarkt/Expo te verwachten zijn. Waarmee de negatieve effecten dus vele malen zwaarder wegen.

GroenLinks vindt het trouwens, ook in de toekomst, noodzakelijk dat er een brede raadssteun (i.p.v. enkel een nipte meerderheid) als basis is, bij verder investeren in een dergelijke voor Lingewaard zo ingrijpende ontwikkeling. 

Lianne Duiven

15 dec 2011