Wat vindt GroenLinks van het gemeentelijk beleid? En wat zouden we zelf willen? Tijdens de jaarlijkse begrotingsvergadering van de gemeenteraad geven fracties hun visie op het beleid voor de komende jaren. Hieronder de tekst die Lianne Duiven namens GroenLinks uitsprak tijdens de gemeenteraadsvergadering van 8 november.

Geacht college, raadsleden en geïnteresseerden,

Meer duaal
Voor ons ligt een gedegen begroting. Er is dekking, de komende jaren houden we steeds meer geld over, prima. Maar heeft de begroting wel een duale grondslag? De kadernota, als basis voor de begroting, zou een conceptnota moeten zijn om de discussie aan te gaan en prioriteiten te stellen. Zo ging het in juni niet. De keuze bij de kadernota bestond uit ja of nee tegen wat het college heeft voorgelegd.

GroenLinks staat erop, dat vanaf de volgende cyclus eerst wordt geïnventariseerd, dan meningen gepeild, vervolgens gediscussieerd waarna tenslotte dit alles zijn weerslag vindt in de begroting. Tevens roepen wij het college op om aangenomen moties zichtbaarder te maken in de begroting. En deze uit te voeren!

Economische prioriteiten
Ons college maakt pas op de plaats om tot 2010 geen besluiten over het ontwikkelen van glazen bedrijventerreinen te nemen. Klasse. Maar € 3 miljoen in de reservepot voor glastuinbouw is buitenproportioneel. Waarom niet meer economische dragers ondersteunen, in plaats van wedden op één paard?

GroenLinks stelt andere economische prioriteiten, zoals duurzame landbouw, natuur, recreatie. Daarom stellen we voor om daarvoor meer geld in te zetten. Nederland heeft een overkill aan bedrijventerreinen. Lingewaard doet er niet voor onder. Wij pleiten voor herstructurering van bestaande bedrijventerreinen, voordat we met de Houtakker II verder gaan. Dit bespaart een hoop kosten en behoudt kostbaar groen.

Nota’s
Wij twijfelen aan het nut en de noodzaak van veel beleidsnota’s. Zeker als hiervoor externe bureaus worden ingeschakeld. Denk hierbij aan het verlichtingsplan.

Omgang met wensen van burgers
Dichter bij de burger is de burger serieus nemen. Klachten en brieven van burgers en organisaties moeten beter en sneller worden behandeld. Wijkplatforms zijn volwaardige gesprekspartners. Burgers van Angeren hebben van zich laten horen. Angeren is een sportzaal beloofd. Laat die er komen.

Transparant beleid en zuivere informatieverstrekking
GroenLinks staat voor een transparant beleid. Met gedoogbeleid moet uiterst terughoudend worden omgegaan. Het mag nooit zo zijn, dat het overtreden van regels wordt beloond. We zien in de Raad onvolledige stukken voorbij komen. We moeten cijfers narekenen en ontdekken dan dat die niet kloppen. We horen van mensen op straat dat vergunningen niet zijn gepubliceerd. Van rechtswege worden vergunningen verleend, omdat de aanvragen verkeerd zijn behandeld. Te laat afgehandeld, gemiste inkomsten! Als de gemeente haar zaken naar behoren uitvoert, leidt dit vanzelfsprekend tot minder kosten voor juridische zaken.

Gedeelde SMART is dubbel SMART
Vorig jaar is een motie aangenomen over het "smart" formuleren van doelstellingen. We juichen toe dat hiermee een begin is gemaakt en vertrouwen erop dat dit verder wordt uitgewerkt.

Openbaar vervoer
De bus tussen Bemmel en Elst rijdt. Fantastisch. Om deze bus echt bestaansrecht te geven, moet ook buiten de spits worden gereden als een volwaardige bus. Het is nodig deze lijn door te trekken naar anderen kernen, waardoor het reizen met openbaar vervoer sterk verbetert.

Dan lijn 33. Die verdient ook opwaardering. Twee bussen per uur tijdens de spits is ver beneden de maat. Bovendien duren de ritten veel te lang. (De 15 km. van Gendt naar Arnhem duurt in de spits maar liefst een uur.) Willen we de mensen uit de auto krijgen, dan zal de bus frequenter moeten doorrijden. Een slimmer traject en een busbaan zijn niet onmogelijk. Dit levert een belangrijke bijdrage aan het oplossen van de verkeersproblematiek in Lingewaard en richting grote steden.

Kinkel
GroenLinks is blij met het onderhoudsplan van de Kinkel. Wij gaan ervan uit dat in de begroting alsnog een bedrag voor nieuwbouw in 2010 wordt opgenomen, zodat na deze raadsperiode de schop de grond in kan.

Energie en milieu
Veel gemeentes hebben zich uitgesproken om klimaatneutraal beleid te voeren. Lingewaard is enthousiast begonnen met het aannemen van de motie "Lingewaard kan best met een lichtje minder." Pijnlijk was dat zelfs tijdens de "Nacht van de nacht" Lingewaard baadde in het licht. De wethouder beloofde energiezuinige maatregelen te treffen. Belofte maakt schuld.

In het nieuwe milieubeleidsplan verwachten we, dat Lingewaard op de duurzaamheidmeter vergeleken wordt met andere gemeentes. Dat het voorbeeld van spaarlampen voor de minima navolging krijgt in verdergaand beleid. Dat de gemeente zelf het goede voorbeeld geeft. Dat de verlichting in de vergaderzaal in Huissen doeltreffend wordt. Dat er in de gemeentekantoren wordt gekeken naar interne milieuzorg. Dat er bij aanschaf van voertuigen ook naar energiezuinig verbruik wordt gekeken. Immers: in 2010 moeten de gemeenten voor 50% duurzaam inkopen!

Zet Lingewaard klimaatneutraal op de kaart!!

Dank voor uw aandacht.

8 november 2007