PvdA en GroenLinks gaan voor een groen en bereikbaar Lingewaard. Dit bleek tijdens de druk bezochte discussieavond op donderdag 23 oktober in het Wapen van Bemmel.
Voor de oorlog reed de tram door Lingewaard. Als het aan GroenLinks en de PvdA ligt, komt de tram weer terug. Maar nu de moderne versie: snel, comfortabel, schoon en betrouwbaar. Als alternatief voor het verder dichtslibben van de wegen door toenemend autoverkeer.
Op uitnodiging van GroenLinks en de PvdA, vertelden Peter Mom (lid van de werkgroep Hoogwaardig Openbaar Vervoer) en Jaap Modder (voorzitter Stadsregio Arnhem Nijmegen) over de enorme kansen om het gebied tussen de rivieren bereikbaar te houden. Daar zullen binnen 10 jaar 160.000 mensen wonen.
Met vier- tot achtduizend passagiers per dag is het tramproject haalbaar. In een meer stedelijk gebied, zoals Nijmegen, moeten er tien- tot twintigduizend passagiers zijn. En die zijn er al, hoewel ze nu nog per bus reizen.
Tijdens de discussie o.l.v. Kees Blok bleek dat de stadsregio over haar grenzen kijkt naar voorbeelden uit het buitenland. Ook andere Nederlandse steden als Maastricht, Groningen en Utrecht studeren op deze kans.
Ruimtelijk worden alvast de voorwaarden geschapen om na 2015 de tramverbinding aan te gaan leggen. Op het traject Nijmegen-Bemmel zal de tram het dan van de bus kunnen overnemen. De verbreding van de Ing. Molsweg in Huissen met een busbaan is al een voorschot op dit traject. Lingewaard profiteert dus komend jaar al mee van de plannen voor hoogwaardig openbaar vervoer.
Mogelijk zal de tramlijn zelfs doorlopen tot Huissen en Arnhem. Zoals uit de zaal werd opgemerkt: Lingewaard is de verbindende schakel tussen Nijmegen en Arnhem. Een geweldige kans dus voor Lingewaard om een betere, snellere en schonere verbinding te krijgen, zowel tussen Huissen en Bemmel als naar de twee grote steden.