Er wordt druk gelobbyd door de gemeenteraden van Lingewaard en Nijmegen om een Dorpensingel. Om met een gezamenlijk standpunt naar de provincie er geld voor op te halen. Tijdens de begrotingsraad kwam daarom snel nog een motie aan de orde. Maar is die weg eigenlijk wel nodig? GroenLinks Lingewaard vindt nog steeds van niet.
Over de Dorpensingel wordt al héél lang gepraat. Aanvankelijk was er een afspraak tussen Nijmegen en Lingewaard (toen nog Bemmel) dat bij huizenbouw tegen Ressen aan, er een Dorpensingel moest komen. Maar die bouw is niet van de grond gekomen, dus de Dorpensingel ook niet. Toch willen asfaltpartijen deze aansluiting op de A325. Nu met het argument dat dit een fijne ontsluiting voor Lent en Bemmel is. GroenLinks merkt echter dat de cijfers iets heel anders laten zien.
Afname autoverkeer
Op de Zandsestraat, tussen Bemmel en Lent, blijkt er niet een toename maar juist een zeer grote afname te zijn van het autoverkeer. Tussen 2013 en 2016 op de Zandsestraat een teruggang van 5700 naar 4700 auto’s, dat is bijna 18%! Verkeerskundigen kunnen dit niet verklaren. Onze inschatting: mogelijk wordt door de nieuwe brug vaker de N15 genomen. Of nemen mensen vaker de elektrische fiets en is er zodoende minder autoverkeer. Er staan bij de wegversmalling bij Bemmel nooit meer dan vier auto’s korte tijd op elkaar te wachten! Voor die ontsluiting is de benodigde 1,5 miljoen Lingewaardse euro’s weggegooid geld.
Aanpassingen in Ressen
Daarnaast maakt GroenLinks zich zorgen over Ressen. Als de Woerdsestraat richting Ressen niet wordt afgesloten, zal er veel verkeer richting Bemmel via Ressen gaan rijden. Bij het aanwijzen van een traject is het zaak dat de oude boomgaard van vóór de oorlog gespaard blijft. Maar onze grootste vrees is het kruisende verkeer op het snelfietspad. Daar zou een ongelijke kruising moeten komen, anders is het hele doel van dat snelle fietspad verdwenen. Bovendien zijn auto’s die van de afslag van de A325 komen niet bedacht op fietsers. Zo'n ongelijke kruising meteen in de plannen opnemen, zegt GroenLinks. Als de weg er eenmaal ligt wordt zo’n fietstunnel of brug vele malen duurder.
Aangezien nut en noodzaak nog onvoldoende duidelijk is, blijft GroenLinks zich verzetten tegen de Dorpensingel.