Tien uur vergaderen in twee hete dagen: net voor het zomerreces staan traditiegetrouw de Financiële jaarstukken van 2018, de stand van zaken 2019 (Tussenrapportage) en de plannen voor 2020 (de Kadernota, als opmaat voor de Begroting) op de agenda. GroenLinks ziet her en der mogelijkheden om geld anders te besteden.

Vele moties en amendementen passeren op zulke avonden. GroenLinks zet in op het duurzamer en aantrekkelijker maken van bedrijventerreinen, met meer groen en biodiversiteit. Ons plan was om het geld dat over was uit een potje hiervoor te reserveren. Helaas, daarvoor kregen we geen meerderheid.

Ook vindt GroenLinks dat met de huidige tekorten het plan om het Kinkelplein aan te pakken wel even kan blijven liggen. GroenLinks investeert het gereserveerde geld nu liever in mensen dan in stenen!

We vinden het jammer van de miljoenen euro's die nodig zijn om de bochten uit de Karstraat in Huissen te halen. Ook voor huizen en andere gebouwen die nog aangekocht moeten worden voor veel geld. Terwijl we juist het vrachtverkeer willen weren uit de kernen. Onbegrijpelijk!

Een ander punt wat GroenLinks wil veranderen, is meer mogelijkheden scheppen om op eigen terrein te kunnen bouwen. Nu is het zo dat projectontwikkelaars wél en particulieren niet de kans hebben om op hun grote percelen te bouwen. Terwijl er ruimtegebrek is voor woningbouw en het soms kan helpen om een oude woning te slopen en er twee voor terug te bouwen.

Helaas werden deze moties en amendementen niet gesteund. Wél werd een (aangepaste) motie van GroenLinks over duurzaam aanbesteden aangenomen.

Daarnaast zijn op deze avonden dossiers afgerond, zoals het leerlingenvervoer en de Adviesraad Sociaal Domein. En werd het initiatiefvoorstel van GroenLinks samen met D66, om inwonersplannen gemakkelijker op de raadsagenda te kunnen zetten, aangenomen. GroenLinks hoopt veel plannen van inwoners op de raadsvergaderingen te zien!

In de bijlage de beschouwing van Lianne Duiven en de moties, amendementen en het intiatiefvoorstel.