In 2019 heeft een adviescommissie met verenigingen en met Lingewaard Sport! gesproken over een nieuw accommodatiebeleid voor de binnensport. Met als doel op een eerlijke manier alle Lingewaardse binnensporters te huisvesten en ook het beheer goed te regelen. Daaruit kwam het advies om een beheerstichting op te richten voor alle binnensportaccommodaties.

Het college besloot echter het advies niet op te volgen. Daarover stelden de PvdA en GroenLinks in 2019 al vragen aan het college. Het was toch een door de sportverenigingen gedragen advies?

Het college geeft als reden dat exploitatie en beheer vooral gebaseerd moeten zijn op de lokale binding van de bestaande beheerders. Dat staat niet in het adviesrapport, dus waarom dan deze keuze? Hierop komt geen antwoord. Zo zijn er nog meer vragen en onduidelijkheden, en is er onvrede bij de verenigingen. Een brief van Lingewaard Sport! van begin december krijgt pas in maart een reactie van de wethouder. Deze reactie lijkt wel op een andere brief gebaseerd en toont geen enkel aanknopingspunt om de gezamenlijke doelen te bereiken.

De verenigingen hebben echter snel duidelijkheid nodig, nog voor aankomend sportseizoen. Daarom stellen GroenLinks en de PvdA opnieuw vragen aan het college.

In de bijlage de vervolgvragen van PvdA en GroenLinks, en het gezamenlijke persbericht.