Als de Dorpensingel wordt doorgetrokken, kruist die het RijnWaalfietspad. GroenLinks pleit voor een ongelijkvloerse kruising in de plannen omdat dit anders net zo'n gevaarlijke plek wordt als de oversteek bij de Ressensestraat, waar we ook nog steeds wachten op een fietstunneltje. Lianne Duiven spreekt namens GroenLinks Lingewaard in bij de Provinciale Staten om het fietsverkeer tussen Arnhem en Nijmegen snel en veilig te houden. Resultaat: de gedeputeerde zegde toe tot cofinanciering over te gaan bij een goed plan hiervoor.

Deze tekst werd uitgesproken:

Hou de snelheid in het Snelfietspad!

Provincie Gelderland investeert fors in alternatieven voor het steeds maar groeiende autoverkeer. In de regio Arnhem Nijmegen zien we projecten als Slim beprijzen om de bruggen te ontlasten, verbetering van het Openbaar Vervoer, zoals de directe bus 300 en meer comfortabele fietspaden. Vooral de snelfietspaden blijken sinds 15 jaar een slimme zet. Zeker nu steeds meer mensen elektrische fietsen en speed-pedelecs ontdekken.

Op een hete zomerdag in juli 2015 werd het RijnWaalpad geopend. Kosten noch moeite zijn gespaard voor bijvoorbeeld zeer bijzondere verlichting en tunneltjes onder de Betuwelijn en A15, waar je zelf de verlichtingskleur kan uitkiezen als je er langs rijdt. Een paar stukjes waren nog niet af, maar het tunneltje onder het Kattenleger is vlot daarna geboord en de lus bij Cinemec is rechtgetrokken. Helaas vormt de oversteek bij de Ressensestraat echter nog steeds een levensgevaarlijke onderbreking in dit RijnWaalpad. Met tot nu te gelukkig alleen kleine ongelukken, maar heel veel bijna-ongelukken. Natuurlijk moet ook daar gewoon een tunneltje worden aangelegd. Dat houdt voor de fietsers de vaart erin en voorkomtr de huidige levensgevaarlijke risico’s. Het is nog niet te laat om de suggestie van de Dorpsvereniging in Ressen over te nemen om het traject iets te verleggen. Zeker nu ook het snelfietspad vanuit de Liemers hierop aan gaat sluiten.

Maar nu dreigt er een nieuw gevaar. Als de Dorpensingel wordt doorgetrokken, kruist die het RijnWaalfietspad. En bij alle discussie en ontwerpen heeft GroenLinks nog geen ontwerp aangetroffen met een ongelijkvloerse kruising. Automobilisten vanaf de A325 hebben flinke vaart, evenals de fietsers. Wie gaat wie voorrang geven? Hoe gevaarlijk wordt deze oversteek? Moet achteraf, zoals bij de Ressensestraat het ontwerp worden aangepast omdat er voortschrijdend inzicht is?

GroenLinks Lingewaard roept de provincie op om te zorgen dat het snelfietspad op een veilige manier zijn naam eer aan kan blijven doen. Om duurzame mobiliteit te stimuleren en vastlopen van het autoverkeer te voorkomen. Oftewel: Provincie, zorg op deze twee plaatsen SNEL voor veiligheid en snelheid op het Snelfietspad!

23 mei 2018, Lianne Duiven namens GroenLinks Lingewaard