Op 13 juli 2023 behandelde de raad de tussentijdse financiële rapportage. Er bleek €105.000 over te zijn. GroenLinks stelde voor om dit geld te besteden aan een veiligere fietsroute tussen Bemmel en Huissen, waarvan de rotonde Karstraat/Nijverheidstraat een onderdeel is. De fietsroute wordt vooral in de spits veel gebruikt door scholieren van en naar de scholen (OBC's).

Het college wees dit voorstel af, omdat er nog geen concreet plan was. Wel werd een vergelijkbare motie aangenomen: om de (school)route tussen Bemmel en Huissen veiliger te maken door een dubbelzijdig fietspad aan te leggen tussen de rotondes Nijverheidstraat/Floralaan en alternatieve routes te zoeken door Huissen-Zand waar fietsstraten kunnen komen en de auto te gast. Deze kunnen aansluiten op het `nieuwe fietspad' bij Nieuwe Diep.

Dit alles om op een eenvoudige manier de fietsroute comfortabeler en veiliger te maken. De wethouder zegde toe snel hiermee aan de gang te gaan en wellicht het overgebleven geld van het Gemeentelijk Mobiliteitsplan van 2023 daarvoor te kunnen gebruiken.

Echter... we zijn ruim een half jaar verder en er is niets aangepast, maar wel weer een ongeluk gebeurd. Tijdens de discussie in de raad van 13 juli 2023 herinnerde de wethouder zich dat er tijdens de fietstocht die hij maakte door iemand al een oplossing was geregeld: Namelijk: de provisorische oplossing om een paar tegels tussen de parallelstraat en het fietspad te leggen en het zo mogelijk te maken via de Begonialaan verder te fietsen, parallel aan het fietspad.

Met een meer professioneel uitgevoerde aanpassing en bijbehorende bebording kan dit een tijdelijke oplossing zijn en in de buurt van de rotonde extra veiligheid bieden. Want uit de antwoorden van de wethouder op vragen van de VVD in 28 maart 2024 bleek dat een permanente oplossing nog tot 2025 op zich kan laten wachten!

Daarom heeft GroenLinks nu de volgende vragen:

  1. Waarom staat deze onveilige fietsverbinding niet op de prioriteitenlijst terwijl er oplossingsrichtingen waren en geld vanuit het GMP 2023 overbleef dat daarvoor gebruikt had kunnen worden?
  2. Is het mogelijk om voorlopig een tijdelijke oplossing te vinden, zoals aansluiting van het fietspad op de parallelweg Begonialaan? Bij (gedeeltelijke) verwijdering van het schrikhek is daar een aansluiting op het fietspad te maken.
  3. Is het mogelijk door bebording een tijdelijke oplossing te maken voor veiliger fietsverkeer rond de rotonde Nijverheidstraat?
kar
Artikel in De Gelderlander dd 11-04-24