Verkeersluwe dijken
Al sinds de oprichting van GroenLinks Lingewaard, in 2006, pleiten we voor verkeersluwe dijken. Dijken die fungeren als plaatsen van rust en stilte en schone lucht, waarop het voor inwoners en toeristen veilig genieten is en doorgaand verkeer wordt geweerd. Veel te langzaam worden de dijken ietsje minder onveilig. Het lawaai is echter alleen maar erger geworden.
De hekken aan de Nijmeegse kant die dienen om in het weekend snelverkeer te stoppen, worden nog regelmatig doorgeknipt, maar ook weer vervangen. Toch is de dijk tussen Bemmel en Sprok meestal afgesloten en is het in corona-tijd een uitkomst gebleken voor de vele wandelaars, fietsers, hardlopers en skeelers die elkaar er volop de ruimte geven.
In 2015 vraagt GroenLinks naar aanleiding van het evaluatierapport 'Verkeer op dijken' naar het plaatsen van borden op de dijken om motoren tot rustig rijden te verleiden. De gesuggereerde tekst van het college was 'Geef elkaar de ruimte'. Die borden zijn er niet gekomen.
Ook de verkeersborden om motoren in het weekend te weren van bepaalde dijkvakken zijn inmiddels weer verwijderd, op last van de rechter.
Dijkaanpassingen
In 2016 kreeg een deel van de dijk tussen Angeren en Huissen aangepaste rode fietsstroken: de fietsers hebben meer ruimte, een duidelijk signaal dat langzaam verkeer er ruim baan krijgt. GroenLinks was blij met het raadsbesluit om stukje bij beetje zulke fietsstroken aan te leggen. Al in 2017 werden echter de rode fietsstroken in de plannen veranderd in fietssuggestiestroken; dat zijn witte onderbroken markeringen. Vervolgens bleek dat de dijk op sommige plaatsen daar te smal voor is...
Toen kwam nog het onzalige en peperdure plan om de fietsers maar helemaal van de dijk te verbannen: naar een fietspad onderlangs, binnendijks, zonder uitzicht op de uiterwaarden. Typisch iets wat mensen bedenken die graag snel doorrijden en nooit de fiets pakken.
De oproep van PvdA, D66 en GroenLinks in 2019 om snel werk te maken van de veiligheid op de dijken, werd niet overgenomen omdat dit blijkbaar alleen traag mogelijk is. Uit de informatienota van het college: Waterschap Rivierenland is bezig met plannen voor een dijkverzwaring. Tijdens de planvorming kunnen we de resultaten van het onderzoek naar motorverkeer op de dijken inbrengen en wijzen op veilige fietsvoorzieningen. Maar in afwachting van de dijkverzwaring, start vanaf 2022, zullen we de weginrichting niet aanpassen.
Opnieuw een oproep
Onze oproep om te onderzoeken welke mogelijkheden er dan wél zijn om in de tussentijd de dijken voor fietsers en ander langzaam verkeer veilig te houden, kreeg onvoldoende steun in de gemeenteraad. Dat wil echter niet zeggen dat wij hierover uitgedacht en uitgepraat zijn!
Naar aanleiding van een oproep uit Doornenburg en veel klachten op Facebook willen we het college vragen om zich opnieuw over dit dossier te buigen. Misschien is een burgerforum wel een idee om op een creatieve manier samen met de inwoners tot een breed gedragen oplossing te komen?
Heb je een goed idee of wil je wel meedenken over een oplossing? Mail het ons: groenlingewaard@gmail.com. Wat GroenLinks betreft is dit dossier nog niet gesloten.