De Tweede Kamerfractie van GroenLinks heeft veel opmerkingen over de invoering van de OV-chipkaart ontvangen en zal deze signalen betrekken bij de voorbereiding van debatten over de OV-chipkaart in de Tweede Kamer.

 

Met de site www.ov-chipklacht.nl wil GroenLinks alle klachten in kaart brengen. Dat helpt om voorstellen te doen die het systeem van de OV-chipkaart kunnen verbeteren. Dat doet GroenLinks niet alleen vanuit de Tweede Kamer, maar ook in de gemeenten waar de OV-chipkaart wordt ingevoerd of al ingevoerd is.

GroenLinks heeft inmiddels een goed beeld van de ervaringen die reizigers dagelijks met de chipkaart opdoen. Afgaande op de meer dan 10.000 klachten die er sinds de introductie van de kaart zijn binnengekomen, gaat er nog steeds veel (te veel) mis.

GroenLinks vindt het prima als vervoerders een elektronisch betaalsysteem ontwikkelen, maar had liever gezien dat reizigers voorlopig zelf de keus hadden of ze hiermee willen reizen of niet. De strippenkaart wordt al uitgebannen, terwijl het nieuwe systeem nog altijd aan teveel kinderziektes lijdt.

Wat gaat er zoal mis?

• mensen vergeten uit te checken, maar merken dat niet

• mensen checken uit, maar merken niet dat ze per ongeluk bijna tegelijkertijd ook weer inchecken

• ouderen en mensen met een handicap hebben moeite met de nieuwe techniek

• studenten moeten lang op een (vervangende) kaart wachten

• tarieven stijgen en ritprijzen variëren

• het goedkope enkeltje verdwijnt

• kaartlezers zijn vaak stuk, oplaadmachines te schaars

• klachtenloketten zijn niet toegerekend op hun taak

GroenLinks wil dat service aan de reiziger het uitgangspunt is in het openbaar vervoer. Zowel in de Tweede Kamer als op lokaal niveau doen we voortdurend voorstellen om de chipkaart te verbeteren. Gelukkig ook met succes:

• de minister van Verkeer en Waterstaat keerde zich tegen dubbele opstaptarieven bij reizen met verschillende vervoerders op het spoor

• de minister liet de ontwikkeling van de tarieven onderzoeken

• vervoerders onderzoeken of mensen die vergeten zijn uit te checken daar bijvoorbeeld via een mail op geattendeerd kunnen worden

• vervoerders werden door de staatssecretaris van Onderwijs gedwongen studenten schadeloos te stellen

Met uw praktijkvoorbeeld is GroenLinks in staat verbetervoorstellen te doen. U kunt er op rekenen dat wij uw reactie serieus nemen en er op blijven toezien dat de invoering van de OV-chipkaart zo goed mogelijk verloopt.