Twee nieuwe gezichten van GroenLinks benoemd als PA-lid, discussie over de Skaeve Huse van Nijmegen, extern onderzoek en de Ressense variant, een groene visie voor de Polseweg en ZON, ZON, ZON.

Overleg over Skaeve Huse

Het Nijmeegse besluit om een opvang, onder strakke begeleiding, te creëren in het (Nijmeegse) Ressen is het college in het verkeerde keelgat geschoten. Een boze brief ging naar Nijmegen. Tijdens de raad leek het erop dat het niet aan het voorstel zelf lag, maar aan het feit dat Lingewaard niet op de hoogte was gesteld.

In plaats van het gesprek aan te gaan reageerde de coalitie pijlsnel met een motie om de opvang voor daklozen en drugsverslaafden geheel van de kaart te krijgen. Deze motie werd ondersteund door alle coalitiepartijen. Dat ook Lingewaardse mensen in deze opvang terechtkomen deed niet ter zake. De tegenmotie van de PvdA, ondersteund door GroenLinks, D66 , SP en B06, om met Nijmegen alsnog in gesprek te gaan haalde het niet. De kans om mee te denken met Nijmegen naar een goede oplossing lijkt hiermee verkeken.

Overigens bleek na de raadsvergadering dat de portefeuillehouder heel wat minder genuanceerd werd geciteerd door De Gelderlander dan tijdens de raadsvergadering het geval was. GroenLinks gaat met andere partijen hierover nog schriftelijke vragen stellen.

Ressense Variant: vragen over extern onderzoek

Tijdens het interpellatiedebat in de raadsvergadering van 16 maart werd door onder andere GroenlInks gevraagd om een extern onderzoek naar het verkeerd informeren van de raad door het college. De portefeuillehouder bepleitte echter een intern onderzoek, waarvan de fractievoorzitters te zijner tijd de uitslag zouden vernemen. De schuldige kende men immers al en dit zou zowel goedkoper als sneller zijn.

Maar, wat schets onze verbazing: 14 dagen later ontvangt de raad een brief waaruit blijkt dat er alsnog, en dus tegen de wens van de meerderheid van de raad in, een bureau voor het onderzoek wordt ingeschakeld. GroenLinks vroeg wat er veranderd was. Daarop kwam geen duidelijk antwoord. Nu blijkt dat het college ook het externe onderzoek wil aansturen, zonder tussenkomst van raad of fractievoorzitters. Des te belangrijker is het om naar de raad toe helder te zijn over:

1. Welke onderzoeksvraag wordt gesteld;
  2. Welk bureau het onderzoek gaat uitvoeren;
  3. Wat de afspraken zijn tussen college en onderzoeksbureau.

Volgens de burgemeester zijn de antwoorden op deze vragen in te zien voor raadsleden. GroenLinks heeft ze nog niet gevonden

JA-loket voor inwonersinitiatieven

De visie is een mooie aanzet tot meedenken vanuit de inwoners, maar vergt wél een omslag in het denken. Vandaar dat GroenLinks het hield bij een stemverklaring, met het voorstel een JA-loket in te stellen. Deze positieve grondhouding vanuit de gemeente helpt om de kloof tussen overheid en burgers te dichten. Voor de duidelijkheid: dit betekent niet dat elk voorstel zomaar wordt ingewilligd. Wél dat ieder voorstel met een positieve instelling wordt bekeken: JA we denken met u mee, JA we kijken als het echt niet kan of er een mogelijkheid is om het tóch te kunnen laten slagen op een andere manier. JA, de overheid gaat u helpen uw dromen te verwezenlijken!

Groene Visie Polseweg

Ook dit document geeft een goed beeld van de vele mogelijkheden die verplaatsing van de sportvelden van Jonge Kracht biedt. Maar, de ervaring leert dat visies tijdens het proces snel kunnen worden afgeslankt waarmee de mooie afwerking verdwijnt. GroenLinks bracht een amendement in om te voorkomen dat dit gaat gebeuren. Vooral de plannen voor natuurinclusieve ontwikkelingen, het water en het groen, moeten van ons betreft blijven. Hoewel de meeste partijen het ermee eens waren, werd dit amendement ons (en dus ook de samenleving) niet gegund.

Houtakker bedrijventerrein in de etalage

Het lijkt alsof er weer belangstelling is voor het bedrijventerrein Houtakker 2. GroenLinks dringt erop aan dat het college erop toeziet dat bij het bouwen op deze locatie een zeer duurzaam gebouw verschijnt met hoogwaardige architectuur, om Lingewaard op die manier in de etalage te zetten. Tevens waarschuwen we dat bij vertrek op de oude bedrijventerreinen leegstand en verloedering dreigt en vragen het college uitdrukkelijk tijdens de besluitvorming al maatregelen te bedingen om dit te voorkomen.

ZON ZON ZON!

Kinderen van het IKC Binnenste Buiten in Huissen hebben het goed begrepen. De zon heeft de toekomst. Hun dak is geschikt, zonnepanelen kunnen worden geplaatst. En zij willen ook hun eigen ouders ertoe stimuleren zonnedaken te maken. Maar er is geen geld.

Dat constateert ook de oudergeleding van basisschool de Boemerang. In Overbetuwe, Arnhem en Nijmegen is het al wel gelukt om duurzaamheidsleningen te verstrekken. In Lingewaard blijft dit tot nu toe beperkt tot zonnepanelen op sportgebouwen. Nu de portemonnee weer dikker is wil GroenLinks er opnieuw voor pleiten ook scholen een duurzaamheidslening te gunnen. En omdat in het coalitieakkoord wordt gesproken over 'duurzaamheid tot in de haarvaten'  heeft GroenLinks gevraagd dit punt op de agenda van de volgende politieke avond te zetten. Een SCHOOLvoorbeeld van duurzaamheid immers!

Zoekoptie zonneparken

Het mooiste zou zijn geweest als de grondeigenaar die graag zonnepanelen wil plaatsen, dit aan lokale belanghebbenden had laten weten. Zoals aan Lingewaard Energie of windpark Nijmegen-Betuwe die op zoek zijn naar locaties met ontwikkelmogelijkheden. Het is anders gelopen. Het is onder de pet gehouden dat er besprekingen waren met een Duitse ontwikkelaar en nu dingen zij mee naar de Nederlandse SDE-subsidie en gaat er een versneld traject plaatsvinden om de kansen groter te maken dat geld binnen te krijgen. Dat verdient geen schoonheidsprijs, verre van dat zelfs!

GroenLinks had het mooi gevonden als er in die zoeklocatie ook andere duurzame energieopwekking mogelijk was geweest. Nu dit allemaal niet is gelukt vragen we het college om scherpe afspraken te maken. Zoals de uitdrukkelijke voorwaarde te stellen bij een te verstrekken omgevingsvergunning dat er een zorgvuldige landschappelijke inpassing van het zonnepark plaatsvindt die recht doet aan de kwaliteit van Park Lingezegen, dat lokale bedrijven worden ingeschakeld bij realisatie en onderhoud van het zonnepark en dat inwoners van Lingewaard kunnen participeren in het zonnepark.

Daar de wethouder toezegde zich hiervoor in te gaan zetten en de motie het niet met zekerheid zou halen was GroenLinks tevreden met de toezegging.