Vragen aan de wethouders over de Aldi in Haalderen, de AH in Huissen en het verkeer in Ressen. En vaart in het verkeersluw maken van de dijken?

Belofte maakt schuld; verkeerscijfers rondom Ressen en steenwoestijn Aldi Haalderen

GroenLinks wacht nog steeds op recente verkeerscijfers van de Zandsestraat en de Vossenpels, de Ressensestraat, de A325 en de Griftdijk, na de opening van de Oversteek. Met die cijfers willen we inzicht in de noodzaak over de ontsluiting naar de A325 en de plannen rondom Ressen. De gegevens schijnen er te zijn, maar we wachten vanaf 14 april. De wethouder zegde toe dit snel te zullen regelen.

In de vorige raadsvergadering bleek er een brief van de Aldi te bestaan met uitleg aan het college. Uitleg over het niet plaatsen van zonnepanelen terwijl dit wel is togezegd. Deze argumenten vindt GroenLinks zeer discutabel, namelijk dat de gevel duurder uit viel dan begroot en er te weinig plaats op het dak is voor zonnepanelen. Naar de toegezegde groene inpassing staat in de brief geen enkele verwijzing. De wethouder geeft aan dat het een moeilijk gesprek blijft met de Aldi, maar dat hij eraan blijft trekken. GroenLinks maande tot spoed aangezien deze steenwoestijn in onze groene gemeente ons een door in het oog is.

Verkeer op dijken

Snelverkeer gaat te snel op de dijken en voor langzaam verkeer is het er erg gevaarlijk. GroenLinks pleit al sinds jaar en dag voor het doorknippen van dijkvakken voor doorgaand gemotoriseerd verkeer. Na een flinke discussie bleek dat de SP, PvdA en GroenLinks de dijken wilden knippen om zo het doorgaand gemotoriseerd verkeer op de dijken te ontmoedigen. Nog goedkoop ook! Helaas wilde de raadsfracties van de coalitiepartijen een heel ander plan. Wél fietsvoorzieningen en weren van motoren als eerste stap om de dijken rustiger te maken, maar niet onderbouwd met een financieel plan. GroenLinks vond dit plan niet ver genoeg gaan en bovendien konden de coalitiepartijen niet uitleggen hoe dit moest worden gefinancieerd. We verwachten we dat dit plan gaat stranden én gaat wat ons betreft niet ver genoeg. Daarom stemden we tegen.

AH Huissen: geluidsschermen, vertikaal groen en verkeersluw

GroenLinks heeft vanaf het allereerste begin steeds aandacht gevraagd voor voldoende goede fietsvoorzieningen op een gunstige plaats. Zodanig dat andere bezoekers of weggebruikers daar geen hinder van ondervinden. Helaas is met dit advies bij het ontwerp van het pand niets gedaan. Wel blijkt bij navraag dat ervan wordt uitgegaan dat de Langestraat in Huissen verkeersluw wordt voordat het pand wordt geopend. Ook is de wethouder in gesprek met de ondernemer over geluidsschermen met vertikaal groen (begroeiing, waardoor zowel fijnstof wordt afgevangen als ook het geluid  meer gedempt wordt.

Bibliotheek

GroenLinks wil dat iedereen in de eigen buurt zoveel mogelijk functies van de bibliotheek moet kunnen gebruiken. Vooral voor jonge kinderen als peuters en kleuters is dit belangrijk. Maar net zo goed voor schoolkinderen, mensen uit andere culturen, laaggeletterden, en ouderen die grote-letterboeken lezen. De bieb op school is een mooie ontwikkeling, waaraan de gemeente bij zou moeten dragen. Maar dan komt het prijskaartje. Het blijft voor ons duister wat de verschillende opties kosten. De discussies van de afgelopen maanden hebben dat niet verhelderd. GroenLinks verwacht meerdere voorstellen van de bieb, met daaraan de prijskaartjes. Zodat we kunnen kiezen. Met deze kaders wachten we op het voorstel en de rekening van de bieb.

Rapport Rekenkamer over garantstellingen

GroenLinks hecht aan de afspraak dat rapporten van de Rekenkamercommissie (RKC) in raad wordt besproken. Bijna een jaar na het verschijnen van het rapport over Garantstellingen was het dan zo ver. De kritiek van de RKC was niet mals. Er was té weinig beleid en té onduidelijke beslissingsbevoegdheid. En er ontbraken zelf overeenkomsten. Het college belooft het digitaliseren van het archief aan te grijpen om orde op zaken te stellen en is bezig beleid vast te stellen. Blijft de vraag of dit ook gebeurd zou zijn als de RKC hier geen onderzoek naar zou hebben gedaan. Het lijkt steeds om kleine beetjes geld te gaan, maar samen is het uiteindelijk een kapitaal. En dat geeft een risico. En dat vraagt om beleid. Vandaar dat GroenLinks zich hard heeft gemaakt dit punt op de agenda te plaatsen en hierover een besluit te laten nemen door de raad.

Ja/ja-sticker

Amsterdam heeft recent de formule voor reclamedrukwerk omgedraaid! Daar verdwijnen de nee/nee-stickers. Niemand krijgt daar straks meer reclamedrukwerk, behalve zij die bij de gemeente een ja/ja-sticker hebben gehaald en op hun brievenbus geplakt. In verschillende andere gemeentes is hierover ook al discussie, want het bespaart veel papier-, milieu- en verspreidingskosten. GroenLinks vraagt het college om bij de evaluatie van het grondstoffenbeleid, ook dit punt mee te nemen. Dit werd toegezegd.