In de raad van 30 januari veel ruimtelijke vraagstukken. Hoe beschermen we ons landschap in de omgevingsvisie, bij de regionale energietransitie, en bij de vele bouwplannen? Geen vuurwerk, maar wel een mooi uitvoeringsplan Landschap en Biodiversiteit.

Maar eerst een vraag van GroenLinks: Hoe vinden fietsers de weg bij de talloze wegopbrekingen?

Fietsers en wegopbrekingen

Regelmatig staan fietsers ineens voor een hek: het fietspad is afgesloten vanwege werkzaamheden! Momenteel is dat het geval bij de Stadsdam in Huissen. Daar komen fietsers in de problemen. Ook op de Karstraat, in de buurt van het beoogde crematorium, verandert de tijdelijke fietsroute regelmatig. Voor het autoverkeer staat op straat zelf én op de website, goed aangegeven hoe dat zich bij deze omleidingen moet verplaatsen. Hoe dat voor het fietsverkeer de komende maanden geregeld wordt, daarvoor staat op de website echter geen enkele informatie. Het is als fietser erg rot steeds te moeten zoeken hoe je nu weer moet rijden. Zeker als je er in het donker of in de regen erachter komt dat je een heel andere route had moeten nemen. Vandaar onze vraag aan de wethouder: Denk bij wegwerkzaamheden voortaan als je blieft ook aan de fietsers. Laat hen bijtijds weten, zowel op website als met borden, hoe zij hun weg er het best kunnen vervolgen. De wethouder, die zelf ook vaker fietst, gaat zijn best doen!

Landschap en biodiversiteit

GroenLinks heeft zorgen over het gebrek aan aandacht dat de gemeente Lingewaard heeft voor landschap en biodiversiteit en het tekort aan geld dat ze daarvoor opzij zet. Vandaar twee moties. Het belang van landschap en van biodiversiteit kan ondergesneeuwd raken bij het opstellen van de omgevingsvisie en het omgevingsplan. En dat terwijl het landschap in en voor Lingewaard heel belangrijk is. Het is karakteristiek voor onze gemeente en daar moeten we dus extra zuinig op zijn. Net als op de biodiversiteit, die voor al het leven van belang is. Vandaar in onze motie de oproep om zowel landschap als biodiversiteit uitdrukkelijk een prominente plaats in de omgevingsvisie te geven.Onze tweede zorg betreft het geld dat wordt vrijgemaakt voor landschap en biodiversiteit. Nog niet 1% van onze begroting! Er is wel ook het potje landschapsfonds, dat wordt gevuld door de rood-voor-roodregeling van boeren en tuinders. Maar… bij het bouwen van huizen en bedrijven verdwijnt ook landschap! Meer bouwen, betekent meer ruimte voor wegen en voorzieningen, en meer druk op het landschap. Waarom laten we projectontwikkelaars niet meebetalen aan herstel van het landschap, door via hen een bedrag per woning aan het fonds toe te voegen. GroenLinks vraagt het college hiervoor een plan te bedenken.

Helaas deden alleen GroenLinks, D66 en PvdA mee aan dit debat. En werden onze moties weggestemd....

Regionale Energie Strategie

Bij de ruimteateliers voor de RES in onze regio zijn drie plannen gepresenteerd die ‘denkrichtingen’ worden genoemd. Deze denkrichtingen en het conceptbod zullen getoetst worden aan de beleidskaders van de verschillende gemeentes. Hier wreekt zich dat Lingewaard nog steeds geen nieuwe duurzaamheidsvisie heeft, maar enkel deelplannen over zon en wind. Ook constateert GroenLinks dat er twee belangrijke zaken in de RES ontbreken. GroenLinks vindt dit onbegrijpelijk en adviseert met nadruk deze wel op te nemen:

1. Energiebesparing Regelmatig hebben we erop aangedrongen om dit voorop te stellen. Afgelopen dinsdag, bij de Gelderland Academie, hoorden we ook Marjan Minnesma van Urgenda hierop hameren. Want, hoe logisch … energie die je niet gebruikt, hoef je ook niet op te wekken! De wethouder zegde toe veel aandacht hiervoor  te gaan hebben en in het duurzaamheidbeleid dit als item in te zetten, evenals meer maatregelen daarvoor.

2. Bomen planten Dit is een andere manier om onze CO2-uitstoot te verminderen, GroenLinks heeft dit al vaker genoemd. Deze week werd bekend dat provincie Brabant 40 miljoen bomen gaat aanplanten. Daar moet in onze RES ook ruimte voor zijn. GroenLinks gaat er dan ook van uit dat er een bomenplan komt op het niveau van de regio. Het is slim daarover zelf vast goed na te denken om zo de regie in eigen hand te houden en niet verrast te worden door plannen van de regio! Daarom verwachten we een Bomenplan van ons college. De wethouder zegde toe hiermee aan de slag te gaan.

Wonen

GroenLinks gaat onze belangrijke punten zoals 30% sociale huurwoningen en vooral betaalbare woningen, deze vastleggen in afspraken met projectontwikkelaars, vele alternatieve woonvormen niet meer uitgebreid herhalen. We gaan er namelijk van uit dat deze gewoon in de woonnota worden opgenomen. Wij zien het nieuwe stuk dan ook met belangstelling tegemoet.

Over de motie van de VVD, meer hoogbouw in Lingewaard, was GroenLinks niet enthousiast. Van tevoren dit voor alle projecten vastleggen is te algemeen. Liever bekijken we dit per project en daarbij toetsen aan zowel de regionale woonagenda en de nota wonen, en dan laten beoordelen door de raad.

Omgevingsvisie Levendig Lingewaard

We zijn al halfjaar bezig met bezig met een startnotitie. GroenLinks wil dat er in het vervolg hiervan heel duidelijk aandacht en geld is voor landschap en biodiversiteit. Wat ons opvalt is dat het proces erg traag gaat, met te weinig inbreng van inwoners van Lingewaard. Terwijl dat juist een mooi voorschot zou zijn op de nieuwe wetgeving, waar de inspraak immers heel vroeg in het proces al vorm moet krijgen.  Wat vindt GroenLinks wél belangrijk: vooraf duidelijk vastleggen wie, wanneer, wat beslist, maar niet alles dichttimmeren. Daarom is GroenLinks blij met het inspiratiestuk en de moties van de PvdA. Het lijkt ons raadzaam eerst een conceptvisie te schrijven en die voor te leggen aan de raad, waarna een uiteindelijke visie volgt. De moties van de PvdA hebben we mee ondertekend (en werden unaniem aangenomen).

Vuurwerk en ballonnen.

Geen ballonnen meer oplaten, een mooi initiatief van de kinderburgemeester! De jeugd kent de bedreigingen van hun wereld en wil hierin verbeteringen aanbrengen. Laten we naar hen luisteren en stoppen met schade aanbrengen aan onze gezondheid, het milieu en de natuur.

Wat GroenLinks betreft komt er een vuurwerkverbod in Lingewaard, is een prima stap in die richting. Laten we overstappen van individueel afsteken naar een centrale show, het liefst met lasers of drones. Wellicht een mooie nieuwe traditie? Bovendien: steeds meer, ook omliggende gemeentes, denken na over een vuurwerkverbod of hebben dit al ingesteld.