Op 15 oktober ontvingen we een informatienota met de volgende inleiding:

De poort, het hekwerk en de kiwisluis op de Waaldijk in Bemmel, nabij restaurant Baiana, zijn in het verleden geplaatst. De reden hiervoor was het gemotoriseerd verkeer, vooral motorrijders, te ontmoedigen dit deel van de dijk te gebruiken. Dit deel van de Waaldijk was destijds een sluiproute voor al het verkeer tussen Bemmel en de Waalbrug bij Nijmegen. Dit was niet veilig voor de vele fietsers en wandelaars. Ook ten westen van de Waalbrug zijn in het verleden op grondgebied van Overbetuwe hekwerken geplaatst op de Waaldijk om het gemotoriseerd verkeer te weren. Inmiddels is gebleken dat deze maatregelen effectief zijn geweest in het terugdringen van het gemotoriseerde verkeer. Dit heeft bijgedragen aan veiligere en rustigere dijken. De hoeveelheid gemotoriseerd verkeer op de Waaldijk is beperkt en de hoeveelheid fietsers en wandelaars is groot.

Hiermee is GroenLinks het grondig eens! Honderden wandelaars, fietsers, skeelers, hardlopers genieten van deze dijk doordat er geen doorgaand gemotoriseerd verkeer is. Juist het dijkvak tussen Bemmel en Nijmegen is een ontbrekende schakel voor motoren in een dijkenrondje. Dit is meteen te merken aan het toenemend aantal motorrijders zodra er werkzaamheden zijn aan de dijk en het hek openstaat.   

Ook herkennen we het probleem van de de belemmering van de kiwisluis voor grote fietsen. Het verwondert GroenLinks dat het college denkt dat zij kilometers om moeten rijden. En dat dit een reden is om de kiwisluis te verwijderen. Dit zijn echter meestal de recreatieve fietsers en voor hen is er een kleine, maar mooie omfietsroute door park Lingezegen van een paar honderd meter.

Afslag Park Lingezegen
Afslag Park Lingezegen

Vragen:

  • Hoeveel klachten zijn er ontvangen dat er geen doorgaande weg is bij de Kiwisluis en over welke doelgroepen gaat het dan? Graag uitsplitsen in doelgroepen en klachten over 2023 en eerste helft 2024?
  • Waarom wordt alleen in het voorjaar en najaar gemonitord en niet in de zomer, als juist veel motoren gebruik maken van de dijkenroute?
  • Waarom is het bord (vanuit richting Nijmegen), waarop wordt vermeld dat dit een doodlopende weg is, niet teruggeplaatst na de werkzaamheden aan de dijk? Gaat de gemeente Lingewaard de gemeente Nijmegen hierop aanspreken?
  • Waarom wordt het bord ‘verboden voor auto’s en motoren, uitgezonderd bestemmingsverkeer’ niet gebruikt (en regelmatig gehandhaafd)?