Over de jaarrekening 2023 (Lianne Duiven)

Jarenlang heeft GroenLinks voorstellen gedaan en altijd kwam er dan de vraag vanuit het college: ‘Hoe wilt u dit betalen?’ We wisten soms wel een potje te vinden, maar vaak kregen we dat niet toch voor elkaar. Omdat het college vanuit de Algemene Reserve voorstellen dekt, leek het GroenLinks handig daaruit ook maar een bedrag vrij te maken voor de raad, om vrijelijk over te beschikken. Vooral als er een rekeningresultaat is van 3,2 miljoen en het college daar meteen alweer 12% gebruikt om vast voor de kadernota en de begroting te gebruiken.

Inmiddels zijn onze ogen geopend. Ook wij kunnen gewoon de Algemene Reserve gebruiken voor een dekkingsvoorstel voor komend jaar. En aangezien duurzaamheidsmaatregelen niet alleen op korte termijn geld besparen, maar er ook op langere termijn voor zorgen dat er minder uitgaven zijn, lijkt ons dat een voortreffelijk plan. Vooral omdat het ook nog eens CO2 bespaart en de klimaatverandering afremt. En dan stellen we minder dan de helft voor dan dat hetgeen het college vraagt. Geld dat zelfs vaak kan worden verdubbeld door het rijk en de provincie.

Vandaar ons amendement om een deel van het geld dat vorig jaar overbleef, in te zetten om  bezuinigingen op duurzaamheid in 2025 te voorkomen. In ons amendement staan de onderstaande overwegingen. Aangezien:

• de resultaatbestemming over 2023 bijna 3 miljoen euro bedraagt
  • ruim 12% hiervan weer door het college bestemd wordt voor dekking
  • ook de raad dit bestemmingsresultaat kan bestemmen
  • duurzaamheidsmaatregelen niet alleen geld besparen, maar op de langere termijn er ook voor zorgen dat er minder uitgaven zijn
  • duurzaamheidsmaatregelen veelal verdubbeld worden door Rijk en provincie middels cofinanciering
  • duurzaamheidsmaatregelen leiden tot vermindering van de uitstoot van broeikasgassen en daardoor de klimaatverandering afremt en minder klimaatadaptieve maatregelen nodig zijn
  • het college voornemens is om jaarlijks vanaf 2025 te gaan bezuinigen op duurzaamheid

We stellen daarom voor om €150.000 (afgerond 5% van de resultaatbestemming) in het transitiefonds energie te storten

Helaas zagen alleen de fractie D66 en één PvdA-lid de noodzaak hiervan in en stemden met ons mee. Daardoor werd het voorstel afgewezen.

Bij de kadernota (Lianne Duiven)

GroenLinks heeft afgelopen november tegen de Begroting 2024 gestemd. Met pijn in het hart, want er stonden veel goede voorstellen in. Maar de enorme leningen, halvering van de reserve en de plannen voor Blauwenburcht, MFA Huissen en Bemmel vonden wij onverantwoord.

Compliment aan het college dat dit nu wél wordt ingezien en deels teruggedraaid. Het college constateert terecht dat het financiële meerjarenperspectief niet positief is. En richt zich daarom bij deze Kadernota voornamelijk op het bereiken van een financieel evenwicht voor het begrotingsjaar 2025. Op onderdelen zet het een stap terug in de ambities. En start géén nieuw beleid, omdat het tekort daardoor nog verder op zou lopen. Aldus het college, waarvoor hulde…

GroenLinks is ook heel blij dat nu besloten is om de afschrijvingstermijnen van gebouwen en installaties te verlengen. Ook wegen zouden op basis van schouw aangepakt moeten worden, zo zeggen we keer op keer. Zo maak je gebruik van een langere levensduur wat uiteindelijk minder verspilling oplevert.

Dan hebben we een aantal vragen.

Zo vraagt GroenLinks zich af, waarom dan toch een operatie Assenburg? We stellen voor om  eerst een goed plan voor centrum Bemmel te maken. Integraal, met daarin de mogelijkheden voor wonen, zorg, cultuur en ontmoeting. Neem de Bemmelnaren daarin mee, zodat er geen tegenstellingen ontstaan, maar juist verbinding is. Vandaar onze gezamenlijke motie met D66 ‘Een centrum met een visie’.

Over de MFA Huissen het volgende: GroenLinks vraagt zich nog steeds af waarom daar zoveel geld in moet worden geïnvesteerd. En of wel alle beoogde organisaties daarin mee willen doen. Wij horen, evenals toen bij Huissen-Zand het geval was, veel geluiden van groepen die niet naar de kerk willen. College, gun zulke processen meer tijd om een goede oplossing te vinden, en stel dit nu uit. Vandaar dat we blij zijn met de motie D66 om de ontwikkelingen met betrekking tot de MFA Huissen uit te stellen.

En waarom op zoveel verkeersdossiers, zo lang en zo veel plannen maken zonder dat er echt tot uitvoering wordt overgegaan? Zoals bij het Gemeentelijke mobiliteitsplan. Vanaf 2021 liggen die plannen er al, zonder actie. We zien dat alles duurder wordt: adviseurs, uitvoerders en stenen. Kom op college, ga aan de gang. GroenLinks waarschuwt hier voor fikse verhogingen als er zo getalmd wordt met uitvoering.

Durf daarnaast ook eens een pilot te organiseren. Zoals op de dijken, waar het in de zomer steeds gevaarlijker wordt voor langzaam verkeer. Zeker nu het langer duurt voordat de definitieve aanpak is, zijn pilots goed om effecten te onderzoeken! In dat licht zijn we blij met de motie van de PvdA. Geen uitzoekerij (en daarmee ambtelijke uren) meer of mensen geïndiceerd kunnen worden om dagbesteding te ontvangen. Maar zorgen dat mensen die het nodig hebben een fijne tijd hebben met anderen en niet eenzaam worden.

Dan kom ik op twee doelbelastingen.

Dat toeristenbelasting wordt verhoogd weten we al een poosje. Niet voor niets stelde GroenLinks vorig jaar voor om voor kinderen half geld te berekenen. Om het voor kampeerders na 2025 ieder jaar dit geld op te plussen, lijkt ons wel heel scheef.  Graag horen we of het college nog andere manieren kan bedenken om uitgaven voor toerisme te dekken zoals bijvoorbeeld terrasbelasting.

Ook doelbelastingen op afval en riolering vindt GroenLinks oneerlijk. Laat ook het vastrecht betalen naar het aantal volwassen bewoners van een pand. Koppel kosten voor riolering aan watergebruik en oppervlakte van het dak zolang hemelwater niet afgekoppeld is.

En nu over de bezuinigingsoperatie.

We vinden het onbegrijpelijk dat juist in deze tijd op duurzaamheid bezuinigd gaat worden. De meeste regelingen voor duurzaamheid hebben een effect op zowel het terugdringen van CO2 en daarmee de vermindering van klimaatverandering. Bovendien is er bij deze regelingen vaak een cofinanciering. Dus een bezuiniging van €50.000 is dan eigenlijk een vermindering van €100.000 budget per jaar. Vandaar dat GroenLinks het voorstel heeft gedaan bij de jaarrekening van de overgebleven 3,2 miljoen Euro, 5% te besteden aan duurzaamheid door storting in het transitiefonds energie. Zo kunnen we de toekomst in ieder geval weer wat optimistischer tegemoet treden.

Tot slot.

We zien dat we in Lingewaard financieel een stapje terug moeten doen mbt de financiën. Plannen in ander tempo. Maar we hebben het goed hier. Dat in tegenstelling tot vele andere plaatsen in de wereld. Voor Oekraïners waren we ruimhartig. Laten we dat ook zijn voor anderen die uit oorlogsgebieden zijn gevlucht!

Het college raadde het af om de bezuiniging op duurzaamheid terug te draaien. Helaas wilde het evenmin het project MFA in de kerk in Huissen uitstellen. Wel zegde het college toe om na te denken over differentiatie van toeristenbelasting en terrasbelasting. En de raad een breder plan voor te leggen in Bemmel dan het huidige voorstel om functies uit de Kinkel, de bieb en de SWL naar de Assenburg te verplaatsen. Onze gezamenlijke motie met D66 hierover werd breed gesteund.