Na een aantal informatie-avonden en Politieke Avonden met bevlogen discussies, werd in de raadsvergadering van 15 oktober beslist over de stukken, moties en amendementen. Maar eerst de raadsvraag van GroenLinks over de bijdrage van Lingewaard aan Stichting Leergeld Overbetuwe

Stichting Leergeld Overbetuwe

Twee weken geleden ontvingen we een brief van Stichting Leergeld Overbetuwe, waarin staat dat Lingewaard in 2019 €7.500 heeft bijgedragen aan hun inzet voor kinderen uit armere gezinnen. Overbetuwe stelde bijna 2,5 x zoveel ter beschikking. Tot grote verrassing van GroenLinks blijkt dat Lingewaardse kinderen tóch flink meedeelden in dit fonds, en wel voor een bedrag van €28.000. Bijna net zoveel als het bedrag dat aan Overbetuwse kinderen werd besteed. Een investering in de toekomst van deze kinderen!

“ de kleine bijdrage van Lingewaard stopt, waardoor in corona-tijd kinderen uit minder draagkrachtige gezinnen op nog meer achterstand komen ”

Nu blijkt dat de kleine bijdrage van Lingewaard in 2021 wordt stopgezet. Terwijl in deze tijd van corona juiste extra leermiddelen zoals een laptop nodig zijn, en kinderen uit minder draagkrachtige gezinnen hierdoor op nog meer achterstand komen. Graag horen we van de wethouder waarom dit besluit genomen is, terwijl we juist steeds meer inzetten op preventie.

Krediet verplaatsing Jonge Kracht

Natuurlijk gunt GroenLinks de voetbalvereniging een mooi complex. Wij blijven echter uiterst verbaasd en ook boos over hoe dit project verloopt. Steeds weer nieuwe enorme prijsstijgingen, waarvan de oorzaak zeer onduidelijk is.

Stukje bij beetje komt er informatie, die nog eens aangepast moet worden. Een steeds duurder en luxueuzer clubgebouw. Het lijkt soms wel alsof dat het verenigingsbestuur de opdrachtgever is, terwijl wij ervan uitgaan dat college en raad aan zet zijn! Vergeten partijen dat het gaat om geld van de gemeenschap? Dat heel Lingewaard hieraan meebetaalt, terwijl er zoveel uitdagingen en andere kosten op ons af komen?

Dan de 'vergeten' duurzaamheidsmaatregelen! Vreemde redeneringen over een (on)mogelijke warmtevoorziening. Terwijl er een tool is die aangeeft dat er in dit gebied wél diep geboord kan worden, zonder kans op kwelwater of verstorende trillingen. GroenLinks stelde voor om zonnepanelen op het clubgebouw te plaatsen en de Open Clubgedachte uit te dragen. Mooi dat na een stevig debat daarover, het raadsvoorstel hierop wél deels is aangepast.

“ in deze tijd van bezuinigingen op het sociaal domein vinden wij het niet kunnen om zoveel extra geld te stoppen in een luxe clubgebouw ”

Nu dus al een totale overschrijding van 8 ton! Zonder de toekomstige ‘verrassingen’ zoals een toegangsweg en kosten om natuur aan te leggen tussen de toekomstige woonwijk en het sportpark. De discussie hierover wordt door sommige partijen wel met groot gemak gevoerd. Wel wat anders de gang van zaken rond de daarmee vergeleken bescheiden 4,5 ton voor een zeer noodzakelijke oplossing voor de gymclub SGS. Dit maakt ons dubbel droevig….

GroenLinks gunt iedere vereniging een goed gebouw. In deze tijd van bezuinigingen en tekorten op het sociaal domein vinden wij het niet kunnen om daar zoveel extra geld te stoppen. Nu er nog steeds zoveel onduidelijkheid blijft over de verschillende kostenposten en er geen goede oplossing is voor de verwarming kan GroenLinks niet anders dan tégen dit extra krediet van 800.000 euro stemmen.

Verruiming woonbeleid

Een voorstel om met nieuw beleid (maatwerk voor particuliere initiatieven in de lijn van 'Ja mits') meer woningen mogelijk te maken.
zonder dat dit het Lingewaardse landschap en stedenbouwkundige karakter aantast. Een prima stuk, waar GroenLinks achter staat. We missen alleen nog de mogelijkheid om zonder indicatie alvast een start te maken met een pré-mantelzorgwoning.

“ we vragen het college om snel pré-mantelzorgwoningen voor diverse
doelgroepen in Lingewaard mogelijk te maken ”

De motie die GroenLinks hiervoor indiende werd met algemene stemmen aangenomen!

Bestemmingsplan Gendtse Waard

GroenLinks is vanaf de eerste plannenmakerij betrokken geweest bij dit project. Mensen van ons hebben samen met IVN, Lingewaard Natuurlijk en de initiatiefnemers meegedacht over de invulling van deze plannen. De natuur gaat er flink op vooruit, grasfalt wordt ruige natuur en begrazing gebeurt op natuurlijke wijze.

Naast een aantal voorlichtingsbijeenkomsten hebben we met K3Delta, de boswachter en een IVN-gids een wandeltocht georganiseerd, waar wij en een flinke groep geïnteresseerden nog verdere uitleg kregen. Al met al zijn we heel tevreden over de latere aanpassingen zoals een veilige fietsroute en een toegankelijk struingebied, waar ook rustige plekjes zijn en de natuur ongestoord haar gang kan gaan.

“ de lokale agrariër verleiden af te zien van gebruik landbouwgif in de Gendtse Waard en over te gaan naar een duurzame, natuurinclusieve kringlooplandbouw  ”

De boer die er al tijden boert kan blijven zitten, naar wij dachten met een heel aantal restricties. Nu dit niet het geval blijkt te zijn, steunen wij de motie om deze agrariër te bewegen om op een natuurvriendelijke manier met zijn gepachte stuk om te gaan.

Geheimhouding

GroenLinks houdt niet van geheime stukken en besloten bijeenkomsten en dringt er opnieuw op aan hiermee uiterst terughoudend te blijven. Nu is er op 16 stukken geheimhouding opgelegd. Wij vinden echter dat delen hiervan (niet de cijfers natuurlijk) toch openbaar kunnen zijn.

Ook valt het ons op dat soms ineens geheime cijfers al wel in de krant staan, of in de begroting zoals bij het project de Karstraat, terwijl de raad erover nog dient te zwijgen. Nogmaals vragen we om heldere afspraken hierover.

Nota wonen

De gemeente presenteert een nieuwe visie over de sterk toegenomen woningvraag, de betaalbaarheid van woningen en de opgaven in de bestaande woningvoorraad (vergrijzing, leefbaarheid en verduurzaming). Een mooie nota waar GroenLinks zich grotendeels in kan vinden.

Fijn dat er ruimte is voor andere, nieuwere woonvormen. Daar is al jaren vraag naar en we willen daar snel mee aan de slag gaan. Om ons heen zien wij al prachtige initiatieven voor jongeren en spoedzoekers, zoals mensen die gaan scheiden. Ook in Lingewaard zouden flex-woningen voor hen een uitkomst betekenen. Nu moeten ze vaak verhuizen uit Lingewaard, met alle sociale gevolgen van dien.

Wij zijn echter voor veel meer betaalbare huizen voor alle doelgroepen, van huur tot koop, dan de aantallen die hierin staan. De Nota zegt terecht dat hierin een inhaalslag moet komen, maar de gestelde voornemens zorgen slechts voor wat minder achterstand. Daarom dienden we samen met PvdA, D66 en SP een aantal wijzigingsvoorstellen in.

Helaas stemden VVD, LBL, CDA, lingewaard.NU en B06 tegen onze voorstellen om echt een inhaalslag te maken voor meer betaalbare woningen. En gaat Lingewaard door met teveel te dure woningen bouwen. Onze reactie daarop vind je in het persbericht 'In gelul kun je niet wonen'.