Wat waren voor GroenLinks de belangrijkste punten?
- A15: alleen politieke partij GroenLinks biedt nog steeds tegenstand tegen doortrekking van de A15. Samen met Natuur en Milieu Gelderland, de vroegere GNMF, en heel veel particulieren en actiegroepen. En het lukt het nog steeds om deze overbodige snelweg door Lingewaard en De Liemers tegen te houden. De Raad van State besloot 21 januari dat er meer onderzoek moest komen naar stikstofuitstoot verder weg van de snelweg dan 5 km. Een uitspraak die grote gevolgen kan hebben, ook voor andere snelwegen en het hele stikstofbeleid.
- De Dorpensingel een doorgaande weg tussen de A325 Arnhem-Nijmegen en Bemmel, komt er helaas wel, ondanks tegenstand van GroenLinks Nijmegen en Lingewaard. De kruising met het snelfietspad blijft een gevaarlijk struikelpunt en haalt de snelheid uit het snelfietspad. Ook de oversteek over de Ressensestraat is nog steeds niet goed geregeld. voor de fietsers Als een duveltje uit een doosje kwam het college onlangs met een rotonde. Dat daar niemand van gelukkig wordt en inwoners plus de Fietsersbond van zich lieten horen, kwam voor de wethouder onverwacht…
- Bij het bouwen van nieuwe wijken is een goede ontsluiting nodig. Driegaarden in Huissen staat als woningbouwlocatie al jaren op de planning. Maar blijkbaar was er nog steeds niet over de ontsluiting nagedacht. Alle omringende wegen zijn al overvol. De raad liet haar tanden zien en stuurde de wethouder terug naar de tekentafel.
- De bocht uit de Karstraat halen zou miljoenen kosten. Steeds meer, omdat er allerlei onkosten bij kwamen en er nog huizen (voor de sloop) moesten worden aangekocht. Ook daar lukte het de raad om dit onzalige plan van de kaart te krijgen.
GroenLinks is heel benieuwd naar de nieuwe beleidsplannen en gaat ervan uit dat er vooral nagedacht wordt over ontsluiting per fiets en OV. Want dat is de beste oplossing voor ons overvolle wegennet.