Er was een tijd dat de A15 stopte in Ressen. In de jaren 70 werd deze doorgetrokken tot Bemmel, zodat bedrijventerreinen goed bereikbaar werden en zouden groeien. De beleidsmakers waren zo slim om daar in de buurt de bedrijventerreinen aan te leggen. Maar blijkbaar waren ze vergeten dat deze ook door de kern van Huissen bereikt konden worden. Verkeer neemt net als water liefst de kortste weg, dus het werd drukker en drukker in Huissen. Nu komt er, na de raad van afgelopen donderdag, helaas alleen tot 's morgens 6 uur een maatregel. De spits blijft even heftig.

Inmiddels rijden steeds grotere en zwaardere vrachtwagens - samen met al het andere auto- en fietsverkeer - over dezelfde wegen door Huissen. Bewoners blijven steeds vaker wakker liggen door het toenemende verkeer. Door lawaai, trillingen, stank en angst vanwege de onveiligheid. Deze ontwikkeling werd nauwelijks opgemerkt door de coalitie. Een actiegroep en een petitie maakten de huidige coalitie toch wakker. En sommige solidaire transporteurs besloten om via de A15 voortaan de daarvoor bedoelde (snel)wegen te kiezen, waarvoor hulde! 

Een werkgroep werd ingesteld voor bewoners en transporteurs om samen een oplossing te bedenken. Helaas, die oplossing kwam er niet. De belangen lagen te ver uit elkaar. En dus debatteerde de gemeenteraad afgelopen donderdag over een oplossing. Het werd een pijnlijke keuze, waarmee niet iedereen blij zou zijn. 

GroenLinks koos voor de leefbaarheid van Huissen en de veiligheid van de inwoners. Onze oplossing daarvoor, samen met PvdA, D66, CDA en SP, is een knip (verbod voor vrachtverkeer op bepaalde stukken en tijden) in de route door Huissen. De VVD plus de lokale partijen kozen echter voor de lokale transporteurs met alleen een knip in de nacht en op zondag. De vraag om dit verbod te verlengen met de zaterdag en tot 9 uur in de ochtend, zodat kinderen in ieder geval veilig naar school kunnen fietsen, was onbespreekbaar. 

Daarnaast stelde GroenLinks voor om een 30km-zône op de Stadswal en Karstraat in te voeren. Want daar was de werkgroep van bewoners en transporteurs het wél over eens. Een lagere snelheid zorgt voor minder ongelukken en minder geluidsoverlast. (In veel andere gemeenten, zoals Oosterbeek, zijn al doorgaande wegen waar dit naar tevredenheid wordt toegepast.) Maar helaas stond GroenLinks hierin alleen in de raadsvergadering.

Het onderwerp ‘Vrachtverkeer door Huissen’ zal in de toekomst zeker nog terugkomen op de agenda van de raad. Uiteindelijk zal de vraag worden: doordenderend vrachtverkeer ÓF leefbaar Huissen? GroenLinks schuwt lastige keuzes niet en zal altijd kiezen voor leefbaarheid.

Tot slot, we kunnen het niet vaak genoeg noemen: College, maak tempo  met een alternatieve route voor de fietsers! Vanaf Bemmel tot de rotonde op Bergerden is een veiliger oplossing met een piepkleine aanpassing op het fietspad. Vanaf Bergerden ligt al een stuk prachtig fietspad, maar met het aangeven van een schoolroute door Huissen-Zand is het voor schoolgaande jeugd én alle fietsers veel veiliger.