Bij werkzaamheden aan het riool in de wijk Boswei in Bemmel staan Lindebomen in de weg. Moeten ze dan verdwijnen? Volgens het college is er sprake van stormschade. GroenLinks is benieuwd naar het rapport hierover en vraagt bovendien om in publikaties voortaan te vermelden over welke boom het gaat, wat de reden tot kap is en waar de boom te vinden is.

In het collegebesluit van 28 juli 2017 stelt het college voor om de lindebomen aan de Bosweistraat in Bemmel te kappen vanwege werkzaamheden aan het riool en de ‘stormschade’ waardoor de bomen op termijn mogelijk niet levensvatbaar zouden zijn.

Dit besluit ontving de raad op 5 september 2017. Op 13 september 2017 werd in Hét Gemeentenieuws de kap bekend gemaakt met de aanvraagdatum van 1 september 2017. Het kappen zou dus al half oktober plaats kunnen vinden.

Bij navraag in de wijk blijkt dat er eerder grote rioleringswerkzaamheden zijn geweest. Ook toen stond het behoud van deze lindebomen ter discussie en is gekozen voor behoud. Voor zover onze informatie klopt lijken deze bomen al vanaf 1953 in deze straat te staan en zijn ze beeldbepalend. Met het blote oog is er niet te zien dat ze aan stormschade lijden. Bovendien herstellen bomen zich meestal natuurlijk van (storm)schade.

GroenLinks wil het rapport zien waaruit de stormschade blijkt en de noodzaak tot kappen van alle 20 bomen. Ook wil GroenLinks het rapport van de aannemer die het rioleringswerk gaat uitvoeren inzien, waaruit blijkt dat deze bomen zouden moeten verdwijnen.

Dan nog een suggestie: In vergunningsaanvragen in Hét Gemeentenieuws worden zelden zowel plaats, bomensoort en reden van de kap bekend gemaakt. GroenLinks stelt voor dat deze drie zaken standaard bekendgemaakt worden waardoor het voor omwonenden eenvoudiger wordt om het kappen van bomen te volgen en beoordelen.

Het spreekt voor zich dat we graag antwoorden hebben op onze vragen voordat deze bomen worden gekapt.